著作�PUBLICATIONS・発表��PRESENTATIONS・そ�他�OTHERS
Publications
and presentations are categorized as follows and presented in that order:著作�発表・そ�他�以下�ように�し、提示してある�
I. �BOOKS�著書
� �[Authored books��単著]�[Co-authored
books���]�[Co-edited books��編]�
[Co-edited and authored book��編�]�[Authored
chapters in books���執�
�� (単著)]�[Co-authored
chapters in books���執�(共�)]�[Annotated books��
�� 編注(�)]�[Co-annotated books�編注(共)]�[Co-translated
and co-annotated books
�� �編注([編翻訳・解説(共)]
II. SCHOARLY PAPERS�学術論文
�� [Authored
papers�単�]�[Co-authored
papers���]�
III. REVIEWS��
[Book
reviews�書�]�[Article reviews�論文�]
IV. CONFERENCE PRESENTATIONS�口頭発表
�� [Individual
presentations�口頭発表(�)]�[Co-presented
presentations]�口頭発表
�� (共)]
V. �LECTURES�講�
VI. PHD THESIS EXAMINATIONS��博士論文審査
�� [Chair�主査]�[Examiner�副査] �(2001-2009)
���English
Education Division, Graduate School of Education, Waseda University�早稲田
大学大学院教育学研究科英語教育専攻
� �[External Examiner�外部審査] �(2001-2009)
VII. OHERS�その�
I. 著書��BOOKS
[単著��Authored
books]
1970.12� 『福岡大学夏期英語特別�訓練報告』福岡�福岡大学研究所
1972.09 �SULT [Sophia University Language Training]
Cultural Orientation Seminar
�������� (textbook). Tokyo: Sophia University.
1985.04 �English
Composition II. (textbook) Tokyo: Waseda University.
1992.07 �『やり直し�英語上達法』東京�日本放送�版協�
1993.07 �『日本語教師養�講座�言語学」(教科書�大阪�ヒューマン・アカ�ー
[共著�Coauthored
books]
1980.03 �New
English Course: Books 1-12. Tokyo: World Kyoiku Shuppan��with
Mitsuo
�������� Hashimoto).
1983.04 ��高�英�II』�NHKラジオ講座�スト)東京��日本放送�版協��伊勢
�������� 山芳郎、橋本光郎�� 1984.04改訂版 1985.04改訂2版
1984.06�
『コンピュ�タ�による英語力目標管�スト』東京�アルク�島岡丘ほか�
1986.03� Sunshine
English Course: Books 1-3.(中学校検定教科書) 東京�開���.
������� �佐藤喬�14名) 1989.03 改訂版
1986.04� NEW
COLLEGE ENGLISH, BOOK I 東京�朝日出版(橋本光郎��
1986.12� LISTENING
CLINIC. Tokyo: Macmillan Language House (Paul Gilbert).
1986.12� GOOD
COMMUNICATION. Tokyo: Macmillan Language House (P. Gilbert).
1986.12� ELEMENTARY
COMMUNICATION. Tokyo: Macmillan language House (P. Gilbert).
1995.02. SPECTRUM
English Reading.(高等学校検定教科書)東京�桐原書店(塩沢利
�千葉�信、森田勝之、相沢一美�崎春美�Gregory Hutchinson��
��������
1999.02 第�版
1995.12�
SUNSHINE English Writing.(高等学校検定教科書)東京�開��(小野経男
堀�子�David C. Yoshida� 1998.12 改訂版
1996.04�
『日本語教師養�講座�スト:言語学�増補版』大阪�ヒューマン・アカ
������ �ー�足立正治、河村���田�子、小野���
1996.04�
同書再販 東京�東京法令出�
1998.12�
SUNSHINE English Advanced Writing�高等学校検定教科書�東京�開���
�小野経男、��子�David C. Yoshida��2004.04 改訂版
2003.02�
PRO-VISION English Reading�高等学校検定)東京�桐原書店(塩沢利��
�� ��、森田勝之、相沢一美�崎春美�Gregory Hutchinson��
��������
2006.02 改訂版 2008.02 新�
2004.06� 『日本語教師養�シリーズ�:言語一般』東京�東京法令出版(足立正治�
河村���田�子、小野���
[共編��Coedited
books]
1986.12� JAAL
Bulletin, No. 1. Tokyo: Japan Association of Applied Linguistics (Erich
�������� Berendt). 1988.02 No.2 �
1988.09� 『�ロシ�ド和英辞�』東京�福武書店(長谷川潔、橋本光郎�Alan Turney��
1990.03� Studies in Applied Linguistics: Occasional
Papers, No. 1. Tokyo: Liber Press.
�������� (Takashi Shimaoka)
1990.09 『応用言語学の研究』東京�リ��ル出版(島岡丘�
1995.10�
『ニュープロシ�ド和英辞�』東京��ネッセコーポレーション�長谷川潔�
橋本光郎�Alan Turney��
[共編著�Coedited and authored book]
1994.03 『英語学と英語教育学』東京�開��(泉�ス子他6名��
2006.05 『ヨーロ�世界のことばと�』東京����(�田��
2008.04 『英語世界のことばと�』東京����(�田��
2011.07 『英語教育学大系�巻 英語教育政策:世界の言語教育政策論をめぐって�
��������
東京�大修館�本名信行、木村松�木下正義��
[��執�単著)�Authored chapters in books]
1988.12. �Ch. 2. Pronouns in Japanese: Their Function and
Meaning. In Brian McCarthy, ed.,
��������
Asian-Pacific Papers: Occasional
Papers 10, Applied Linguistics
Association of
��������
Australia,31-42.
1990.12�
13�「ノンネイ�ヴ・スピ�カー・イングリ�ュ�イギリス人の�
��������
方」本名信行編『アジアの英語』東京�くろしお�版�309-326.
1992.09�
31�「英語教育とSchematic Knowledge」�威志他編『英語音声学と英
語教育』東京�開���353-357.
1994.03�
11��Schematic Knowledge in Communication and
Social Constraints」泉�ス
��������
子他編『英語学と英語教育学』東京�開���114-121.
1997.02�
Ch 1. A View on Features of Japanese as a Foreign Language. In Maki
Hubbard,
��������
Tadashi Sakamoto, James L. Davis, eds. Progress in Japanese
Linguistics and
��������
Pedagogy: A Collection in Honor of Professor Akira
Miura's 70th Birthday. Tokyo:
��������
ALC Press, 19-24.
1997.05�
Ch. 51. Contact Linguistics to Contact Cultural Studies? Some Western Influence
��������
on Modern Japanese and its Use. In Walfgang Wolck and Annick de Houwer,
eds.
��������
PLURILINGUAL: Recent studies in contact linguistics, XVIII,(Dummler-Bonn),
��������
474-480.
2001.05�
Ch. 1. Symbiosis as a New Paradigm in Applied linguistics in the 21stCentury.
In
��������
Herausgegeben von Hartmut Schröder, Petra Kumschlies and María González, eds.
�������� Linguistik als: Festschrift fur Bernd
Spillner zum 60. Geburtstag. Frankfurt am
�������� Main: Peter Lang, 11-20.
2004.03� 14�「応用言語学研究��経過と展望」小山悟、大友可能子�原美和子編
『言語と教育�日本語を対象として』東京�くろしお�版�247-258.
2006.05�
���Euro-English�ヨーロ�における�通語としての英語」�田��
矢野安剛編著『ヨーロ�世界のことばと�』東京�����145-160.
2007.10�
Ch. 3. English as an International Language: Its Past, Present, and Future. In
�������� Michiko Nakano, ed. On-Demand Internet Course Book: World
Englishes and
��������
Miscommunications.
Tokyo: Waseda University International, 27-42.
2008.03 ��「国際語としての英語:過去・現在・未来」村田�子�原田哲男編�
『コミュニケーション能力育成�� ヘンリー・ウィドウソンと日本の応用
��������
言語学・言語教育』東京��つじ書房�205-227.
2008.03 ���「英語教育におけるネイ�ヴ志向は有益か」日英言語文化�究会編
��������
『日英の言語��・教育�多様な視座を求めて』東京�三修社�253-264.
2008.03�
23�「英語�未来」矢野安剛・�田�編著『英語世界のことばと��
��������
東京�����338-345.
2009.05�
Ch 13 The Future of English: Beyond the Kachruvian Three Circle Model?
In
��������
K. Murata and Jennifer Jenkins, eds.
Global Englishes in Asian Contexts: Current
��������
and Future Debates.
Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 208-225.
2010.02�
��「大学英語教育の国際化」森住衛、神保尚武、岡田伸夫、寺�編著
『大学英語教育学大系�巻 大学英語教育学�その方� 性と諸�』東京��
大修館�40-48.
2011.07�
1�「『英語を母語とする国』�言語政策:オーストラリア多文化国家へ向け
��������
て」矢野安剛、本名信行、木村松�木下正義編『大学英語教育学大系�巻
英語教育政策:世界の言語教育政策論をめぐって』東京�大修館�36-54.
2011.07�
Ch. 6. English as an International Language and ‘Japanese English.� In
Philip �
��������
Seargeant, ed. English in Japan in
the Era of Globalization. Houdmills,
��������
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 125-142.
2016.07�
Ch. 4. The Unmarking Trend in Language Changes and its Implications for
English
��������
as a lingua franca. In Kumiko Murata, ed. Exploring ELF in Japanese Academic
��������
and Business Contexts: Conceptualisation, research and pedagogic
implications.
��������
London and New York: Routledge, 47-56.
2018.01�
Ch. 7. Communication in English as a Lingua Franca: The Kachruvian Model
of
��������
Three Circles Reconsidered. In Ee-Ling Low and Anne Pakir, eds. World Englishes:
��������
Re-thinking Paradigms.
London: Routledge, 96-113.
2018.08�
��「シンガポ�ルの英語��� マレーシアの英語」本名信行�竹下裕�
編著『世界の英語�私�英語』東京�桐原書店�41-52, 53-61.
2018.11�
Role of Users of English as an International Language: To Regularize the
�
Language. In Reconceptualizing English Language Teaching
and Learning in the
��������
21st Century: the Festschrift in honor of late Professor
Kai-chong Cheung. Taipei:
��������
English Teachers� Association-Republic of China & Crane Publishing, 64-73.
2019.12.�
Ch. 14. ELF Research can liberate the Japanese from native-speakerism.
In Mayu
��������
Konakahara and Keiko Tsuchiya, eds. English as a Lingua Franca in
Japan:
��������
Towards Multilingual Practice. New York: Palgrave macmillan in press.
[��執��著)�Coauthored chapters in books]
2009.10�
Margie Berns, Jennifer Jenkins, Mario Modiano, Barbar Seidlhofer and
Yasukata
��������
Yano, Pt II, Ch. 2. Perspectives on English as a lingua franca. In
Thomas Hoffmann
��������
and Lucia Siebers, eds. World
Englishes: Problems, Properties and Prospects.
��������
Amsterdam: John Benjamins, 369-384.
2010.02�
�II部��「英語教育政策」森住衛、神保尚武、岡田伸夫、寺�編著『大学
��������
英語教育学大系�巻 大学英語教育学�その方� 性と諸�』東京�大修
��������
館�113-123.
[編注�単��Annotated books]
1982.12�
Goodman, Richard �America
Up Close. Tokyo: Kinseido.
1984.12�
Goodman, Richard� A Word
in Your Ear. Tokyo: Kinseido.
1988.02�
McLean, Paul� The
American Story. Tokyo: Kirihara Shoten.
[編注����Coannotated books]
1989.12�
Walmsley, Jane� BRITS and YANKS: An Irreverent Guide.
Tokyo: Kirihara
��������
Shoten (with Thomas Cogan).
[編翻訳・解説����Cotranslated and coannotated books]
1970.09�
Jackson, Kenneth L. English Middle
Adverbs and the Japanese Students: A
������� Contrastive
Study of Middle Adverbs Word Order Patterns in English and Their
������� Lexically
Similar Counterparts in Japanese.ケネス �. ジョンソン『日英語�対
������� 照研究�英語中間副詞と日本語相当詞』東京�大修館�田中春美�
1998.07�
Mednick, Lisa �American Mind, Japanese Mind: Cross-Cultural
Reflections from
East and West.リサ・メドニ�『アメリカの��日本の�東京�洋販出�
II. 学術論文��Scholarly Papers
[単著��Authored papers]
1967.08�
A Phonological Comparative Analysis Between English and Japanese.『�岡大学
������� �論叢�12巻�号�99-136.
1967.10�
The Definition of Morpheme in European and American Linguistics.『�岡大学
������� �論叢�12巻2号�1-11.
1969.03�
An Analysis of Non-full Major Sentences in Selected Sample of Dialogues
from
��������
American Plays.『�岡大学�論叢�13巻4号�53-84.
1973.12�
On the Japanese Syllabic Nasal, Unpublished paper, University of Wisconsin.
1974.05�
A Survey of the Historical Changes in Japanese, Unpublished paper, University
of
��������
Wisconsin.
1974.12�
On One-pronominalization in English, Unpublished paper, University of
Wisconsin. 1977.05� On the Japanese
Reflexive zibun, Unpublished squib,
University of Chicago.
1977.08�
Intersentential Pronominalization: A Case Study from Japanese and English,
��������
Unpublished Ph.D. dissertation, University of Wisconsin. (1978 Microfilm
copy,
��������
Ann Arbor: University Microfilms, International).
1979.03� 「英語における通文��応関係と�構�」『日吉紀要』(�応義塾大学工学
部��20号�102-114.
1981.01� �A
Reexamination of Japanese Particles wa
and ga in terms of the Notion of
Given
�������� and New Information.『立正大学教養部紀要�14号�37-47.
1981.02� 「�における名詞句の省略につ�」『日本語教育』(日本語教育学会�43号�89-102.
1983.02� 「文を�る文法」『日本語学』(�治書院�2巻�号�41-47.
1984.12� 「英語�代名詞化と日本語�ゼロ代名詞化�その平行性�」�学術�究��早
稲田大学教育学部��33号�57-69.
1987.09� 「国際化時代の外国語教育�大学の教養課程英語教育の場合」『早稲田フォ
ーラ�』(早稲田大学��55号�13-21.
1989.08� 「語用論的に見た疑問�『日本語学』(�治書院�8巻�号�22-29.
1991.06 �Towards Communication-oriented English
Teaching in Japan: The Introduction of
Native Assistant English Teachers, VOX: The Journal of the Australian Advisory
��������
Council on Languages and Multicultural Education, No. 5, 51-54.
1992.10� �Foreign
Language Teaching in Japan in the 21st Century. AILA Review: The
��������
Journal of the Association Internationale de Linguistique Appliquée 9, 63-68.
1992.12� 「社会的行動としての言語使用」『早稲田大学大学院教育学研究科紀要』�
号�97-104.
1993.02� A Pragmatic Analysis of Japanese and English
Person Deixis.『学術�究』(早稲
田大学教育学部��41号�55-64.
1995.09� Toward International English as a Target of
Teaching English as a Foreign Language
in Japan. International
English Language Education Conference [INTELEC] '94
��������
Proceedings.
Selangor: Universiti Kebangsaan, Kualalumpur, 362-369.
1998.03� Underlying Metaphoric conceptualization of
Learning and Intercultural Communi-
�������� cation. Intercultural Communication Studies (San Antonio), VII-2, 129-137.
1999.03� What is it to Learn a Foreign Language?:
Nonnative Speaker English in the Twenty-
first Century. Proceedings of
the 10th Conference of the Second Language Research
��������
in Japan), 10,
42-60.
1999.11. 「応用言語学研究領域の拡大と新しい方向性」『英語青年���研究社��145巻
��号�548-549.
2001.07� World Englishes in 2000 and Beyond. World Englishes, 20-2, 119-131.
2003.05� Communicative Competence and English as an
International Language. Proceedings
��������
of the 7th Conference of Pan-Pacific Association of Applied
Linguistics
(Singapore), �
�������� 29-36.
2003.07� Communicative Competence and English as an
International Language,
�������� Intercultural
Communication Studies (San Antonio), XII-3, 77-86.
2004.03� 「『外国語としての英語』から『国際語としての英語』へ�英語教育再�早
稲田大学大学院教育学研究�紀��14号�179-195.
2004.11� Rethinking English Language Teaching in Asia:
The Anglo-American Norm or
Pan-human
Norm. Selected Papers from the 13th
International Symposium on Eng- �
������� lish Teaching. ETA-ROC
[English Teachers� Association-Republic of China],
������� Taipei, 129-137.
2005.05
�How acceptable should Chinese English be
to function as a means of international
������� communication?: A suggestion to ELT
professionals in Taiwan. Leung, Y-N and
������� Jenks, M. eds. Issues in English language Teaching: Pedagogy and Learning,
������� Taipei: Crane Publishing, 311-320.
2005.10� 「これから�英語教育に求められて�課題:『外国語としての英語』か��
������ 『国際語としての英語』へ」『国際教育研究所紀要�12号�37-47.
2006.09�
The Effect of NNS-NNS Interaction in University-level ELT in Japan. In Michiko
������� �Nakano, ed. Cross Cultural Distance Learning Teachers� Manual, Vol. 1, Tokyo:
������� �Media Mix, Waseda University, 39-46.
2006.10� Cross-cultural communication and English as
an International Language.
�������� Intercultural
Communication Studies (San Antonio), XV-3, 172-179.
2007.01.
�BRICsと英語��え�表意文字としての英語」�BRICsの経済と言語文
�������� 化を学ぶ�新興大国群 ブラジル・ロシア・インド�中国の動向 公開国
�������� 際シンポジウ�報告書』早稲田大学国際言語文化�究所�24-33, 47-51.
2009.03�
「英語教育へのICTの活用は時代の要請」�JACET2008年度ICT調査活�
��������
報告書��国調査から見るICT教育�実践・評価・�』�JACET ICT調
査研究特別委員�)�293-300.
2009.06 �English as an international lingua franca:
From societal to individual. World
Englishes, 28-2, 246-255.
2010.03�
Culture-specific or Culture-general? Cultural Differences in English Expressions.
��������
Philippine Journal of Linguistics
41, 135-151.
2011.08� �英語�国際語として生き残れるか」�田��大場静枝編著『国際化の中
のことばと�』東京�����68-83.
2012.03� World Englishes and English as a lingua
franca: a personal observation. In
Kumiko
�������� Murata, ed. Waseda Working Papers in English as a Lingua Franca, Vol. 1,
24-32.
2012.06� What’s in
a name? A naïve question to gender-specific expressions.『日本語とジ
�������� ェンダー�XII,
59-62.
2012.06� From ‘marked� to �unmarked’—temporal change
of language meaning.『日本�
�������� とジェンダー�XII, 63-68.
2013.06. 「翻訳における付加と削除」『日本語とジェンダー�XIII, 46-57.
2013.06�
Conference Report and Comment: English as a Lingua Franca 5th
International
��������
Conference. (2012.5.24-26, Bogazici University, Istanbul) WASEDA Working
�������� Papers in English as a Lingua Franca 2 (Waseda ELF Research Group), 138-143.
2013.06�
Conference Report and Comment: International Association for World
Englishes�
��������
18th Conference (2012.12. 8-9, Hong Kong-Guangzhou) WASEDA Working Papers
�������� in English as a Lingua Franca 2 (Waseda ELF Research Group), 144-146.
2013.11�
Universal Language Change: Toward More Regular and More General. Selected
��������
Papers from the Twenty-second International Symposium on English
Teaching.
��������
Taipei: English Teachers' Association-Republic
of China, 110-120.
2014.06� 「日本語�英訳に見る照応詞�扱�星新一『ノ�の音が』から」『日本
�������� 語とジェンダー�XIV, 2-3.
2015.03�
「英語�言語変化に見られる規則化と一般化�SEIJO
English Monographs, ��
No. 44 (Special Number in honor of Professor
Toyohisa Sugimoto), Seiji
��������
University, 219-230.
2018.10� �Quo vadis, Lingua Britannica? 英語�どこへ行くのか?:国際�通語とな
�������� った英語�今後」『地�ス�・倫�会会��13号, 49-57.
[共著�Coauthored papers]
1991.09�� Stephen Ross, Michael Long and Yasukata Yano
'Simplification or Elaboration?:
�������� The Effects of Two Types of Text Modification
on Foreign Language Reading
�������� Comprehension.' University of Hawaii Working Papers in ESL, 10-2, 1-32.
1994.06
��Stephen Ross, Michael Long and Yasukata Yano 'The
Effects of Simplified and
�������� Elaborated Texts on Foreign Language Reading
Comprehension, Language
�������� Learning 44-2, 189-219.
2001.04�� Batia Laufer and Yasukata Yano 'Understanding
unfamiliar words in a text: do
�������� L2 learners understand how much they
don’t understand?' Reading in a Foreign
�������� Language 13-2, 549-566.
2009.10�
�Margie Berns, Jennifer Jenkins,
Mario Modiano, Barbara Seidlhofer and Yasukata
��������
Yano 'Perspectives on English as a lingua franca.' In Thomas Hoffmann
and Lucia �
��������
Siebers, eds. World Englishes:
Problems, Properties and Prospects. Amsterdam:
��������
John Benjamins, 369-384 .
III. 評�REVIEWS
[書評�Book reviews]
1998.07�
Robert Phillipson, Linguistic
Imperialism. Oxford: Oxford University Press, 1992,
��������
ix + 365 pp. �Asian Englishes 1-1 (Summer1998), 152-155.
2001.07�
宮崎里司『外国人力士はなぜ日本語が���か:あなたに役立つ「ことば
��������
習得」�コ�(�治書院, 2001, 215 pp.�『早稲田学報�55巻6号, 20 -21.
2002.11�
森住衛監修『言語文化教育学の可能性を求めて��言語文化教育研究論集�
��三省�, 2002, ix + 419 pp.�『英語教育』(大修館��51巻10号, 88-89.
2004.03�
Saran Kaur Gill, International
Communication: English Language Challenges for
������� Malaysia. Universiti Putra Malaysia Press, 2002, x + 132 pp. �Waseda Journal of
������� Asian Studies 25, 125-128.
2011.09� Robert M. McKenzie, The Social Psychology of English as a Global Language:
������� Attitudes,
Awareness and Identity in the Japanese Context. Heidelberg: Springer,
������� 2010, xi + 210 pp. �World
Englishes 30-3, 455-457.
[論文評�Article reviews]
1997.04�
Jin, L. & Cortazzi, M. 'Expectations and Questions in Intercultural
Communication,'
������� Turner,
J. 'Turns of Phrase and Routes to Learning: the Journey Metaphor in Educa-
������� tional
Culture,' Hiraga, M. 'Japanese Metaphors for Learning,' Ukida, S. 'A Contras-
������� tive
Study on Proverbs Related to Learning in Japanese and Modern Greek,' Berendt, �
������� E.
& and Souma, Y. 'Using Cultural Values as a Measure of Intercultural
Sensitivity.'
������� Intercultural
Communication Studies, VII-2 (Spring 1997, San Antonio), 129-137.
�2003.02� Sandra J. Savignon, 'Teaching English as
Communication: a global perspective.'
������� World Englishes, 22-1, 67-68.
2005.02�
Alan Davies, Liz Hamp-Lyons, and Charlotte Kemp, 'Whose Norms?:
International�
������� Proficiency
Tests in English.' World Englishes, 24-1,
95-96.
2008.02 �Martin Schell, Colinguals among bilinguals. World Englishes, 27-1, 139-140.
IV. 口頭発表��CONFERENCE PRESENTATIONS
[口頭発表�����Individual presentations]
1967.07 ��大学英語教育における効果的な語学ラボ運営への提案」語学ラボラトリ
��学会第���関西支部大�
1967.10� 「新しい実用�� Sector Analysis」日本時事英語学会第�回全国大�
1969.01� 「大学英語教育における効果的な語学ラボ運営�実践報告およ�改�の
提案」語学ラボラトリー学会第�回関西支部大�
1976.12� On Japanese Honorification. University of
Chicago Monthly Linguistic Seminar.
1978.05� 「英語における通文��応関係と�構�」筑波大学英語学研究�
1979.10� 「�における概念の卓立度と照応�域」大学英語教育学会第18回�国大
�������� �
1979.10�� English Pronouns vs. Japanese Zero-pronouns:
What do we do? JALT [Japan
�������� Association of Language Teachers] 5th
National Convention.
1980.10� 「�における名詞句の省略につ�」日本語教育学会�究例�
1981.03�
「セイリアンスと照応�域の関係」日本英語教育学会第11回�究大�
1981.11
�Why Do Japanese Students Omit English
Pronouns?: English Pronouns and
�������� Japanese Zero-pronouns. 大学英語教育学会第20回�国大�
1981.11
�To Come or to Go: That is the Question. JALT
7th International Convention.
1987.08
�Pronouns in Japanese: Their Function and
Meaning. AILA [Association
�������� Internationale de Linguistique Appliquée]
8th World Congress (Sydney).
1989.03� Communicative Strategies: Pragmatic Analysis
of Japanese and English Person
�������� Deixis. IAICS [International Association
for Intercultural Communication
�������� Studies] International Conference (San
Antonio).
1989.11� Native-speaker Teachers in Japanese Schools
(Colloquium: Developments in
�������� Teacher Training) JALT International Convention.
1990.04� Pragmatic Analysis of Demonstratives. AILA 9th
World Congress (Thessaloniki).
1992.11�
「社会的行動としての言語使用」日本英語学会第10回大�
1993.07� The Role of Schematic Knowledge in Foreign
Language Teaching (Panel: Prag-
������� matics and Foreign Language Teaching in
Japan) IPrA [International Pragmatics
������� Association] World Conference (Kobe).
1993.08� Schematic Knowledge in Communication and Social
Constraints. AILA 10th World
������� �Congress
(Amsterdam).
1994.08� Toward International English as a Target of
Teaching English as a Foreign Lan-
�������� guage in Japan. INTELEC �94
[International English Language Education Confer-
�������� ence 1994] (Kuala Lumpur).
1995.08� Differing Underlying Conceptualization of
Learning. IAICS International
�������� Conference (Harbin).
1997.12� Toward World Englishes: The English Influence
on the Japanese Language Use.
�������� IAWE [International Association for
World Englishes] 4th International
Conference
(Singapore).
2003.11� TEFL in Asia: From EFL to EIL. Asia TEFL 1st
International Conference (Busan).
2010.07� The ‘native speaker� syndrome: Changing our
Mindset from EFL to EIL—Toward
��������
More Effective ELT in Japan. IAWE 16th Conference (Vancouver).
2011.05�
Toward Effective Teaching of ELF: culture-general to Culture-specific.
ELF
��������
[English as a Lingua Franca] 4th Conference (Hong Kong).
2011.11�
From ‘marked� to �unmarked’—temporal change of language meaning.
Conference
��������
on Sustainability and Maintenance (Budapest).
2011.12�
�WEとELFの最近�動向�大会�報告から�Waseda ELF Research Group
�������
Conference.
2012.05�
Advices and informations?: Language Changes Toward ELF Core. ELF 5th
������� Conference
(Istanbul).
2012.12�
From ‘marked� to �unmarked’—the features of world Englishes. IAWE 18th
�
������� Conference (Hong Kong and Guangzhou).
2014.08�
What is ‘correct� English?—Nonnative creativeness and its pedagogical
������� implication.
AILA 17th World Congress (Brisbane).
[口頭発表��共����Co-presented presentations]
1990.04� Where Is the Subject?: An Analysis of
Subjectless Sentences in Japanese.
�������� (Symposium: Text Linguistics in
Stylistic Analysis with Bern Spillner, et al.).
�������� AILA 9th World Congress (Thessaloniki).
1991.03�� Native English to International English
(Colloquium: Whose Language Is It
�������� Anyway? with H. G. Widdowson, Barbara
Seidlhofer and Cathy Holliday) TESOL���
�������� [Teachers of English to Speakers of
Other languages] 25th Anniversary
�� ������Convention
(New York)
1994.06� 「言葉遣��方略と社会的常識」(シンポジウ��語用論から言語表現を見
る、田辺洋二、村越行雄、村田年と�日本英語表現学会第23回大�
1996.08�� Symposium: A Discourse Analysis of English
by Japanese Learners--Toward
Communicative
Competence of International English (Convener and panelist
�������� with E. Berendt, Y. Takefuta, and H.
G. Widdowson). AILA 11th World Congress
�������� (Jyvaskyla).
1999.08� What is it to communicate? Miscommunication
in non-native speaker interaction.
�������� (Symposium: Miscommunication:
Adequacy, Atrophy, and Ambiguity in Inter-
�������� active Discourse, with E. Berendt, J.
Blommaert, K. Murata, M. Nakano, H. K.
�������� Shin, Y. Tateoka, and J. Wagner). AILA
12th World Congress (Tokyo).
1999.08�� More unified English: Acrolectal variety for
international Use. (Symposium:
��������� Unity or Diversity?: Future
Directions of the English language Use. Convener
�������� and panelist, with H. Bohn, B.B.
Kachru, A. Pakir, B. Seidlhofer, L. Smith, and
�������� H. G. Widdowson). AILA 12th
World Congress (Tokyo).
2000.11� �English
Language Education and Applied Discourse Analysis in Cyber Learning.
�������� (Symposium with M. Ohya, K. Ohwada, E.
Tsutsui, and E. Berendt). JACET 39th ���
�������� Conference (Okinawa).
2002.12� Symposium: Toward World Englishes: A Proposal
from an EFL country. (Con-
������� �vener
and panelist of symposium with C. Kojima, M. Nakai, and T. Yamaguchi).
�������� AILA 13th World Congress (Singapore).
2002.12� Discourse aspects of clarification in
creating understanding in cross-cultural
�������� situations (Convener and panelist of
symposium with E. Berendt, K. Murata, and
�������� J. Turner-M. Hiraga) AILA 13th
World Congress (Singapore).
2004.08� English as an International Language in the
Asia-Pacific Region. (Convener and
�������� panelist of plenary symposium with S.
Nakada, A. Pakir, K. Park, and R. Powell).
�������� East West Center/EWC Alumni
International Conference (Tokyo).
2006.08� University-level ELT and CCDL in Japan
(colloquium with Michiko Nakano).
�������� Asia TEFL 4th International
Conference (Fukuoka).
2006.08.
�FPLC (Forum for On-demand lecture
Circulation) Colloquium: Sharing of Unique
�������� Lecture Contents via Internet (with M.
Nakano, I. Koike, and K. Owada), Asia
�������� TEFL 4th International
Conference (Fukuoka).
2007.06.� Colloquium: English in the Real World: ESL or
EFL for Asia. (with Ronald
�������� Carter). Asia TEFL 5th
Conference (Kuala Lumpur).
2007.10�
Workshop: Perspectives on English as a Lingua Franca (with M. Berns, J.
Jenkins,
��������
M. Modiano, A. Pakir, and B. Seidlhofer), IAWE 13th
Conference (Regensburg).
V. 講演�LECTURES
1979.08
�English Phonology and Teaching English
as a Foreign Language. JALT Summer
������� Workshop: Applied Linguistics Seminar (Fukuoka,
Takamatsu, Hiroshima, Osaka).
1979.10�
「アメリカと日本�そ�発想の違い」第13回立正大学教養部公開講座 �
界�中の日本・日本の中の世界�(熊谷��
1980.10� Functionalism Cannot Help Us Teach English as
a Foreign Language, or Can It?
JALT
Kanto Chapter Meeting (Tokyo).
1985.08
�「生き生きと活動させる英語学習指導�工夫3��Discourse Analysisの活用�
福岡県教育センター短期�修英語講座�福岡��
1987.04� 「ノート��キング」駿台ELS英語学院企業派遣留学生用講座�東京��
1987.11� 「英語教育における語用論的スパイス」大曲市�仙北郡教育研究協議会英
語部会(大曲��
1989.01�
「英語教育の現状」静岡県賀茂地区英語�究部会(下田��
1989.10� 「英語教育の改�つ�」北海道十勝英語教育研究会(十勝�
1990.11� The Role of English in Japan: Past, Present
and Future. Trinity College (Dublin).
1991.09� �Critical Linguistics」大学英語教育学会月例�究会(東京��
1991.12� 「英語教育におけ�DATA-BASED ANALYSIS論議」早稲田大学英語英�
会大�
1992.12� 「言語学」ヒューマン・アカ�ー日本語教師養�講座�大阪��
1993.07 「言語学」ヒューマン・アカ�ー日本語教師養�講座�大阪��
1993.11� 「言語行動を縛る社会的常識」津田日本語センター第�回日本語シンポジ
ウ��言語理論と日本語教育の相互活性化(東京��
1996.04� Issues in English Teaching in Japan Today and
its Future Direction. RELC
�������� [Regional English Language Centre]
31st Regional Seminar (Singapore).
1999.01� What is it to learn a foreign language?:
Nonnative speaker English in the twenty-
�������� first century. SLRJ [Second language
Research in Japan] 10th Conference (Inter- ��
�������� national University of Japan).
2000.06� Diversification and Symbiosis in Applied
Linguistics Research (plenary). ALAK �
�������� [Applied Linguistics Association of
Korea] International Conference (Seoul).
2000.12� World Englishes in 2000 and Beyond (plenary).
IAWE 7th International
������� Conference (Portland, Oregon).
2001.10� 「応用言語学の経過、現状と展望」青山学院大学国際コミュニケーション
学会秋季葉山セミナー�葉山��
2002.10� Communicative Competence and Second Language
Learning. University of
������� Wisconsin (Madison).
2002.12� Communicative Competence and English as an
International Language. PAAL
�������� [Pan-Pacific Association of Applied
Linguistics] 7th Conference (Singapore).
2003.07�
「応用言語学研究�経過と展望」言語文化�究所付属日本語学校日本語教
育講演会(東京��
2003.09�
From ‘Native-speaker English� to ‘International Engli2sh�(plenary). 日本実用英
��������
語学会第28回大会(東京��
2003.10�
Issues in English Language Teaching in Japan (plenary). English
Australia 16th
�������
Conference (Melbourne).
2003.10�
「国際英語�教えられるか」早稲田大学田辺応用言語学研究会(東京��
2004.05� Do we want to be British or Americans by
learning English?: English as an Inter-
�������� national Language. KOTESOL [Korea
TESOL] 1st National Conference (Seoul).
2004.05� What is meant by learning and using English
as a nonnative speaker? (lecture and
�������� workshop). KOTESOL 1st National
Conference (Seoul).
2004.06
�「なん�ための英語教育か:国際語としての英語�EIL��勧め」大学英語教
育学会東北支部大会(仙台��
2004.07� Is Codification of English as an
International Language Possible?: A Challenge to
�������� Diversification of World Englishes
(Opening keynote address). IAWE 10th Annual
������� Conference (Syracuse).
2004.10�
「多言語社会における英語�役割とそ�教育」�女子大学言語教育フォー
ラ��東京��
2004.11�
Rethinking English language Teaching in Asia: The Anglo-American Norm or
Pan-
��������
human Norm. ETA-ROC 13th International Symposium and Book
Fair on English
��������
Teaching (Taipei).
2005.05�
How acceptable should Chinese English be to function as a means of international
��������
communication?: A suggestion to ELT professionals in Taiwan. The 1st
International
��������
Conference on English Language Teaching (Hsinchu, Taiwan).
2005.06�
「�の英語:英語文化圏の言語から国際�通語としての英語へ�The
English
Day Symposium, Australian Pavilion, World Exposition��知��
2005.07� 「これから�英語教育に求められて�課題:『外国語としての英語』か�
『国際語としての英語』へ」国際教育研究所第101回月例�究会(東京��
2005.11� Toward the construction of Asian English.
Asia TEFL 3rd International Conference�
�������� (Beijing).
2006.10�
The Future of English: Its Learning and Use: Beyond Kachru’s Three
Circles.
��������
IAWE 12th Annual Conference (名古�).
2006.10�
「英語と英米�再�英語�国際化の視点から」日英言語文化�究会(東
京��
2007.06�
The Future of English: Beyond Native-speaker Norms. Asia TEFL 5th
Conference
��������
(Kuala Lumpur).
2007.09�
The Future of English: Can it Survive as a World Language? (plenary). English
��������
Australia Education 25th Conference (Sydney).��
2008.01� 「世界の英語使用と英語教育への影響�FLTA [Foreign Language Teaching
Association, University of
Tokyo]・TALK [Tanabe Applied Linguistics]研究�
2008.05�
「私たちはどんな英語を学ぶべきか�世界の英語使用の変化」昭和女�
�������� 大学�東京��
2008.08� 「国際交流と英語教育」大学英語教育学会第23� 北海道支部大会(札幌�
2009.09�
「英語�グローバル化とそ�教育」大学英語教育学会第47回�国大会(東
����京��
2008.12�
The Role of Applied Linguistics in English Language Teaching (plenary). ALAK
��������
30th Commemorative International Conference (Seoul).
2008.12�
What’s in a name? English by any name would function as a global
language
��������
(keynote). IFLE [Institute of Foreign Language Education] of Hankuk
University
��������
of Foreign Studies International Conference (Seoul).
2009.08� What do we do about cultural aspect of
English in its international/intercultural
�������� communication? (keynote). ACSA [Asian
Cultural Studies Association] 3rd
�������� Conference (Bangkok).�
2009.09� 「個別性か普遍性か:英語表現に見る�差とそ�教育」大学英語教育学
会第48回�国大会(札幌�
2009.10�
Culture-specific or Culture-general?:
Cultural Differences in English Expressions
�������� (keynote). IAWE 15th Conference (Cebu).
2010.06� English as an International Language and its
Cultural Aspect (keynote). ETAK [English Teachers Association in Korea]
International Conference (Kongju).�
2011.01� 「私たちはなぜ英語を学ぶのか:世界の英語使用の現状」東京国際大学�埼玉�
2011.08� 「国際語としての英語」青山学院大学オープンカレ�
2011.08� 「ネイ�ヴ・スピ�カー�群」青山学院大学オープンカレ�
2013.06� 「日本語��言語学の立�から」�袋コミュニティー・カレ��東京��
2013.07� 「グローバル人材に�な英語力と学習法�秘訣�TBC学院��宮校���
宮��
2013.07� 「日本語�英訳に見る照応詞�扱�星新一『ノ�の音が』から」日本
語ジェンダー学会第14回年次大会(東京��
2013.11�
Universal Language Change: Toward More Regular and More General. ETA-ROC
��������
22nd International Symposium on English Teaching (Taipei).
2016.12� 「国際�通語としての英語を使�さんへの希望」中京大学�名古屋�
2017.07�
�Quo vadis Lingua Britannica? 英語�どこへ行くのか?:国際�通語となっ
た英語�今後」地�ス�・倫�会7月研究�
VI. 博士論文審査��PHD
THESIS EXAMINATIONS
主査��Chair・副査��Examiner (2001-2009)
��早稲田大学大学院教育学研究科英語教育専攻 (English Education Division, �
� Graduate School of Education, Waseda
University)�
外部審査��External Examiner (2001-2009)
��青山学院大学大学院国際政治経済学研究科(東京��
�大学人�学研究��東京��
Australian National University, Graduate
School of Education (Canberra, Australia)�
�
� Macquarie University, Graduate School of
Linguistics (Sydney, Australia)
� University
of Brisbane, Graduate School of Education (Brisbane, Australia)�
��University of Melbourne, Graduate School of
Education (Melbourne, Australia)
VII. そ�他�OHERS
1967.10� Annotated Index to Harold B. Allen's Readings in Applied English Linguistics.
������� 「福岡大学�論叢 XII,
2, 1-15.
1968.08� L. A. Hill's Selected Articles on the Teaching of English as a Foreign Language.
�
�『英語教育』(大修館��XVII, 5, 90-92.
1968.11
�「英語教師と自己研修」『英語教育』(大修館��XVII, 8, 23-25.
1969.05� 「何が Second Bestか�SONY LL
Tsushin,
No. 27, 2-5 and 9.
1980.07� The
United States of America. Tokyo: Fieldent Japan.
1981.03� �Discourse Analysisにつ�」(前�『英語教育』(大修館��XXIX, 13, 85.
1981.04� �Discourse Analysisにつ��後)『英語教育』(大修館��XXX, 1, 83.
1982.01��1983.02� 「ヒアリング�ト�解説」�Cross
& Talk�ALC
Press.
1982.03� Survival:
Alternative Paths to English, Stages 1-6. Tokyo: U.G. Corp.
1982.09� 「英���級�試験予想問題およ�解答�解説」『百�の英���月��
増�号���日本英語教育協���XXXVII, 8, 100-107 and 117-119.
1983.04��1983.09� 「あらかると ENGLISH」『N��おかあさん�勉強室�XII,
Nos.1-6.
1983.09� 『留学事��83�Tokyo: ALC Press.
1985.12.
「異�を理解し、国際的な視野を�る題材」『英語教育』(開��� �
XXXVII,
8, 12-13.
1986.07� 「英語で勉強を楽しも�『英語教育』(開���XXXVIII, 4, 20-21.
1986.11� �TESOL
Summerに参加して」『英語教育』(大修館��XXXV,
9, 75. 1987.09� 「國際化時代の外国語教育�大学の教養課程英語教育の場合-」『早稲田
フォ�ラ�』(早稲田大学出版�No.
55, 13-21.
1989.05� �英語ヒアリングバイブル』東京�アルク出�
1989.05� 「指示代名� these, those�『あれら』が『人�を意味するのはなぜ?」
�話題源英�』東京��東京法令出�
1990.04�
「特�これで会話がしたくなる問�け表現 100�The
English Journal, XX,
��������
4, 70-75.
1991.04��1992.03� 「イギリスのパブめぐり」�NHK �ビやさし�会話 I�Vol.
���������1, Nos. 1-12.
1991.08� �VALENCYとDATA-BASED STUDY」『英語教育』(開���XLIII, 5, 16. 1992.03 「教員の自己評価を�る」『コロキュア�』(早稲田大学教育総合研究
室��No. 12, 7-9.
1992.04��1993.03� 「世界の交差点ロンドン」�NHK �ビやさし�会話 I�Vol.
2, Nos.
1-12.
1992.11� 「オレゴン�早稲田サマ-�プログラ�を顧みて」『コロキュア�』(早
�������� 稲田大学教育総合研究 No. 13, 2-4.
1996.04� 「ライ�ング���つの提案」『英語教育』(開���XLVIII, 3, 24-
25.
1996.09� Recollecting JAAL, its Activities and
Disputes. JAAL Bulletin, 10, 5-6.
2002.12.
「アジアでなぜ英語なのか」『新鐘』(早稲田大学��No. 67,
60.
2003.04� 「国際語としての英語」『応用言語学辞�』(�究社��, 10-11.
2003.04� 「多様な英語」『応用言語学辞�』(�究社��, 11. �
2003.08� 「国際英語ガイド:私�教育・研究ノ�トから」『蛍雪時代』(旺���
73巻8号, 106-107.
2006.10� Toward the Internationalization of ELT in
Japan: Reviewing the 4th Asia TEFL
�������� Conference (Forward) JACET Newsletter, No.156 (Web Version),
1-2.
2007.01. �BRICsと英語��え」『�開国際シンポジウ���BRICsの経済と言語文
化を学ぶ�新興大国群ブラジル・ロシア・インド�中国の動向報告書』(早
��������
稲田大学国際言語文化�究所��, 24-33 and 47-50.
2008.02�
「新渡戸とエスペラント�Esperanto: La Revuo Orienta, Vol. 76, No. 2, 18-19.
2008.12�
「ことばは面白�『ことのは』2号�ことのは書林�, 5-7.
2009.04�
「大気圏発ことば��英����岐か共通化か」『星座�歌とことば』(かま
��������
くら春秋�49号, 42-45.
2009.07�
「大気圏発ことば��英�②�国際語として生き残れるか」『星座�歌と�
��������
とば』(かまくら春秋�50号, 60-63.
2012.06�
�JACETの国際化」『大学英語教育学会創�50周年記念誌』(大学英語教育
学会�, p. 36.
2015.03�
Obituary: Larry E. Smith, co-founder of World Englishes, dies at 73. Asian
��������
Englishes
(Routledge), Vol. 17, No. 1, 88-90.